TQ.4.Dropping by. Fellas!

Tick! Tock!

Monday, December 27, 2010

kafir?

Yup! gambar saye ni sgt kontroversi sebab saye seolah-olah telah jd 'kafir' coz dah sama dgn si santa kloz itu? WTF? SENTAP pliz urghh? like OMG? gimme a break.

Saye menerima pelbagai soalan & tempelan di 'wall FB' tentang appearance saye bertopi ala-ala santa kloz ni. Astagfirullahalazimmmm... saye masih waras untuk membezakan yg mana buruk & tak.

OK, saye tempelkan a few komen on my wall & status k;

1-Cik A-

weyyyy.. mufti johor dah keluar fatwa ..haram memakai menyerupai santa claus..wey..biaq la depa ngan perayaan depa tu.. weyyyyyyyyyyyyyyyyy


2-Cik B-
ye la tak suka la phyzha pakai baju krismas. kita kan org islam. pakai tudung lg elok.

3-Cik C-

hang tak baca pasal org melayu memakai mnyerupai santa claus? paper ada keluar statemnt...(mufti)


Tah ape2 tah? Oooookkkkk FINE. Mufti dah keluar fatwa*aku tak bace pon* alright understood. But am NOT being a Santa Claus & MENGAGUNGKAN kesah donggeng kanak-kanak itu.
lagipon, Santa Claus tu hanyalah dongengan semata macam dongeng rakyat kita 'bawang merah-bawang putih' badang etc-etclah. So awat KECOH sgt aku pakai topi bodo tu? dah tak pasal-pasal jd kontoversial sgt. Kununnye aku ni nk jadi cam al-kafirun-lah, nk mengagungkan agama depa lah. ape ni semua? mengarutlah pliz. Topi merah tu tak bersalah & takkan sekali2 menyesatkan aku. apakah mungkin 'snow-cap' itu boleh meng-kafir-kan' aku? oh c'mon.

Appearance mmg penting BUT tak mungkin akan memurtadkan seseorang! kalau camtu if aku pakai Sari or Cheong Sam or Baju Kadazan, then automatisnye aku terkeluarlah dr Islam? Astagfirrullahalazimmmmmm! Ya Rabbi-Tolonglah bukak minda tu skit. Yang penting HATI.
Takkanlah sebab 'snow-cap' tu aku kena hentam dan di-cop menjadi kafir? Ooh My...

aku sgt suka kata-kata dr sahabatku ini-Baby Batrisya!-
- Omg baju xmas? Prophet Muhammad never wore songkok and baju melayu for prayers either. But why do we see that today ? Oh yes that's right its the culture of the people who embraced the religion...

Sorry to say, Malays think that being Malay means being muslim. That only applies in 1Malaysia. Did you forget 'our' great Malay Kingdoms of Srivijaya and Majapahit were Malays of Buddhist and Hindhu faith? Mimic-ing Arabs does not make one more of a muslim, neither does celebrating Xmas make you less of one!

Teguran yang ikhlas dan jujur dilakukan secara peribadi bukan umum. Boleh jadi fitnah tu uoll.. Kesian depa kurang celik lagi.

TQ Dear! u are sooooo right!

Islam tu tak kejam kalau nk tegur or nk bg pandangan sekalipon jgn sampai menjatuhkan maruah org . For me RESPECT does matter. Tak kiralah agama apa sekalipon. tis all "kununnye super-alim-berugama' wannabez.They dun hv rite to judge me by my appearance pliz. x abis menuntut lg dah pandai perkecilkan org. ish ish ish.Mmg lah aku bukan Ustazah or alim ulamak, but aku taklah sampai nk memperjudikan agama.btw, its a sensitive issue pliz.Cut da' craplah.Again, PLEASE-PLEASE-PLEASE do RESPECT each other 1st. Budaya & Agama jangan sesekali dicorak-carikkan-celaka akibatnya nanti. ALLAH MAHA MENGETAHUI.


***Pstttt-esk nk pakai sarilah pi opiz-Oh Oh Noooo aku dah masok Hindu pulak! *Right!*
uhhhhhh juz dun geddit.wuteva-wuteva.

No comments: